Jemputlah..

Selamat Datang, Orang Pelawat ke blog Cikgu Sherry!

EL-A29

Pensyarah KRT 3013 : Teknologi Maklumat Sekolah Rendah

Profile
Name Puan Roznim binti Mohamad Rasli
Position Pensyarah
Faculty/Centre Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif - Jabatan Komputeran
Telephone No. 05-4505018
Email roznim@fskik.upsi.edu.my

Qualification

  • IJAZAH SARJANA SAINS - SISTEM PINTAR (SISTEM PINTAR) Universiti Utara Malaysia(2005)




  • IJAZAH SARJANA MUDA TEKNOLOGI MAKLUMAT - (KEPINTARAN BUATAN (AI) Universiti Utara Malaysia(2003)




  • Diploma Sains Komputer - (Sains Komputer) Universiti Putra Malaysia(1999)



  • Field Of Specialization Teknologi Maklumat
    Research Interest 1. Artificial Intelligence 2. Intelligent System 3. Data Mining / Knowledge Discovery in Databases 4. Neural Network 5. Robotics 6. Natural Language Processing 7. Multimedia Interactive
    Selected Research
    Registered Research with Research Management Centre (RMC)
    No Research Title
    1 Pembangunan Sistem Pengurusan Asrama Berasaskan Teknologi Induksi Pengenalan Frekuensi Radio (Radio Frequency Identification ? RFID)
    2 The Development of Teachers' Ethical Simulator System (D'TESS) : Simulation of Student Slow Learners Cases Within Classroom Through Agent-Based Model
    Unregistered Research
    No Research Title
    1 Kajian Kes Tahap Penguasaan ICT Dalam Kalangan Pelajar UUM
    2 Predictive Modeling On Telekom Malaysia Direct Exchange Line Growth
    3 Predictive Modeling on Internet Surfing Activity Among UPSI's Staff


    TUGASAN KRT3013 TMK! 


    Tugasan 1A: Perbincangan Forum (10%) - Forum MyGuru
    Tarikh akhir: 03 Oktober 2011 (Isnin)

    Secara individu, pelajar dikehendaki terlibat dalam perbincangan forum yang diaktifkan oleh pensyarah e-learning masing-masing. Markah berjumlah 20% akan diberikan berdasarkan kekerapan dan kupasan positif pelajar terhadap perbincangan yang diberikan. Rubrik bagi penilaian markah untuk perbincangan forum adalah seperti berikut:

    SKALA MARKAH
    KRITERIA KEKERAPAN PENGLIBATAN DALAM FORUM
    10 %
    Penglibatan forum amat memuaskan. Kupasan yang diberikan hebat dan membanggakan.
    9 – 7 %
    Penglibatan forum baik. Kupasan yang diberikan memuaskan.
    6 – 4 %
    Penglibatan forum kurang dari tiga kali. Kupasan yang diberikan terlalu ringkas dan hanya sekadar dua atau tiga ayat sahaja.
    3 – 1 %
    Penglibatan forum tidak memberangsangkan. Kupasan yang diberikan terlalu ringkas seperti ‘setuju’, ‘ya, saya sokong’.
    0 %
    Tiada bukti penglibatan dalam forum langsung.


      
    Tugasan 1B: Esei (20%) – Penghantaran melalui GMail 
    Tarikh akhir: 07 November 2011 (Isnin)
    Secara individu, pelajar dikehendaki menulis esei berdasarkan persoalan berikut. Esei yang telah sempurna hendaklah diemelkan kepada pensyarah masing-masing menggunakan alamat emel yang diberikan berdasarkan kumpulan anda. Esei perlu ditulis antara 4 hingga 5 muka surat sahaja dalam format *.pdf, *.doc atau mana-mana format yang bersesuaian. Sila gunakan gaya penulisan APA (http://www.apastyle.org/index.aspx). Pemarkahan bagi tugasan ini adalah berdasarkan kandungan serta kupasan esei yang ditulis. 

    Teknologi komputer dikatakan dapat membantu proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Sebagai seorang guru di sekolah rendah, jelaskan isu berikut:
    1. Kenalpasti masalah pengajaran di bilik darjah.
    2. Kaitkan bagaimana teknologi komputer dapat membantu anda menyelesaikan masalah dalam (1).
     Panduan:
    Anda boleh menggunakan Analisis SWOT (Strengths, Weaknesses, Threats, Opportunities) untuk membantu jawapan anda..


    Monday, October 24, 2011  - Permanent
    Tugasan 2 (Esei)
    assalamualaikum dan salam sejahtera,
    untuk tugasan 2 iaitu tugasan esei, cikgu dikehendaki untuk menulis esei berdasarkan persoalan berikut (sila rujuk kepada soalan tugasan IB):
    Teknologi komputer dikatakan dapat membantu proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Sebagai seorang guru di sekolah rendah, jelaskan isu berikut:
    1. Kenalpasti masalah pengajaran di bilik darjah.
    2. Kaitkan bagaimana teknologi komputer dapat membantu anda menyelesaikan masalah dalam (1).
    Panduan: Anda boleh menggunakan Analisis SWOT (Strengths, Weaknesses, Threats, Opportunities) untuk membantu jawapan anda.. oleh itu, cikgu perlu mengenalpasti satu masalah yang dihadapi di dalam pengajaran di bilik darjah. contohnya: masalah tumpuan dan motivasi pelajar atau masalah pemahaman pelajar berkaitan mata pelajaran tertentu seperti matematik, sains dan sebagainya. cikgu perlu mengenalpasti apakah teknologi komputer yang dapat membantu. contohnya: penggunaan powerpoint, koswer dan sebagainya. cikgu perlu memberi penekanan terhadap analisis SWOT semasa pemilihan teknologi komputer yang telah dipilih. contohnya: if cikgu beranggapan bahawa powerpoint dapat membantu cikgu dalam mengatasi masalah pembelajaran pelajar,
     
    1. apakah strengthness atau kekuatan powerpoint berbanding teknologi komputer yang lain? mengapakan ianya dipilih?
     
    2. apakah weaknesses atau kelemahan teknologi sedia ada berbanding teknologi yang cikgu cadangkan? adakah masih terdapat kelemahan pada teknologi yang dicadangkan ini. sekiranya ada, cikgu perlu melihat semula adakah masih ada teknologi yang lebih baik yang dapat menjimatkan masa, kos dan tenaga.
     
    3. apakah peluang-peluang yang boleh diambil daripada teknologi yang dicadangkan? adakah teknologi ini baik untuk semua pihak yang terlibat - pihak guru, pelajar dan juga pentadbir sekolah?
     
    4. apakah threats atau kekangan yang wujud dalam teknologi terdahulu dan juga terknologi yang dicadangkan? cikgu perlu mengambilkira dari segi masa, kos dan tenaga. selain itu, tahap pemahaman dan IQ pelajar juga perlu diambilkira. sekiranya masih ada kekangan bagi teknologi yang dicadangkan, sila lihat kembali teknologi-teknologi sedia ada yang lebih baik.
    tq so much :)

     
     Posted by : ROZNIM Roznim binti Mohamad Rasli
     Mon, Oct 24, 11





    Tugasan 1C: Pembangunan Blog (30%) –Blogger 
               (link blog diletakkan di MyGuru)
    Tarikh akhir: 12 Disember 2011 (Isnin)
    Secara individu, pelajar dikehendaki membina blog P&P bagi satu topik pengajaran yang dipilih berdasarkan sukatan mata pelajaran dari Kementerian Pelajaran Malaysia. Pelajar diwajibkan menggunakan platform Blogger (Blogger). Pelajar dibenarkan memilih sendiri mata pelajaran yang dikuasai mereka. Bagi penilaian pembangunan blog berjumlah 20%, pelajar dikehendaki memasukkan pautan blog ke dalam forum yang akan disediakan khusus untuk tugasan ini. Pastikan nama, nombor matrik dan topik masing-masing diletakkan di muka hadapan blog. Markah bonus akan diberikan sekiranya pelajar berjaya mengintegrasikan aplikasi lain ke dalam blog mereka seperti YouTube, FaceBook, Scribd, Prenzi dan sebagainya. Markah bagi tugasan ini diberikan berdasarkan kandungan (10%) serta senireka persembahan blog:

    KRITERIA
    MARKAH
    Isi kandungan blog serta kualiti penyampaian
    10
    Senireka blog serta daya tarikan
    10
    Teknik serta kaedah mengajar /teknologi yang digunakan dalam blog seperti video, animasi dan sebagainya
    10
    JUMLAH
    30




    *Sebarang perubahan tertakluk kepada pihak pensyarah. Jadi kita mestilah sentiasa terjah masuk ke https://myguru2.upsi.edu.my/login.php  ....Jangan lupa!


     FORUM : MARILAH BERDISKUSI DI ALAM MAYA!

    Tugasan 1 (Forum)

    Dalam proses P&P, penggunaan elemen multimedia ini dilihat cukup berkesan dalam meningkatkan pemahaman murid. Namun, adakalanya penggunaan elemen ini turut mengganggu aktiviti pembelajaran dan kurang bersesuaian dengan kandungan dan tahap pengetahuan pelajar. Bincangkan dengan jelas kriteria sebenar penggunaan multimedia yang berkesan agar bersesuaian dengan kandungan dan aktiviti P&P? Perlukah setiap elemen ini dimasukkan dan apakah elemen terpenting yang dirasakan perlu dimasukkan?

    *Selamat berfOrum!

    All Members
    No. User Fullname ID
     1 Ainezuhada Binti Hamzah D20102044699 
     2 Chong Hoi Ying D20102044677 
     3 Choong Pei Kuan D20102044712 
     4 Hanizah Binti Ahmad Morsidi D20102044700 
     5 Huah Hoon Yen D20102044794 
     6 J Balachandran A/L Jayaram D20102044759 
     7 Ku Ming Choo D20102044798 
     8 Kunju Raman A/L Bala Krishan D20102044682 
     9 Lee Hui Sien D20102044704 
     10 Lim Eng Eng D20102044791 
     11 Lim Fung Yuen D20102044721 
     12 Ling Mee Ping D20102044678 
     13 Lithiya A/P Sukumaran D20102044661 
     14 Malathy A/P Nadaraja D20102044687 
     15 Masri Azar Bin Ibarahim D20102044698 
     16 Md Nasir Bin Che Mangsor D20102044818 
     17 Md Saipul Nizam Bin Ishak @ Bah Sahak D20102044806 
     18 Mohamad Amin Bin Man D20102044739 
     19 Mohd Azrul Bin Mat Yusof D20102044692 
     20 Mohd Fazli Bin Arifin D20102044693 
     21 Mohd Muzamer Bin Zainoddin D20102044783 
     22 Mohd Zaki Bin Razman D20102044689 
     23 Musalmah Binti Mohd Salleh D20102044724 
     24 Nordayani Binti Mohamad Nadzri D20102044676 
     25 Norhamizah Binti Ibrahim D20102044663 
     26 Norliana Bt Sahperi D20102044711 
     27 Normah Binti Ismail D20102044817 
     28 Nur Ammalin Binti Mohd Noor D20102044735 
     29 Pang Shiau Suang D20102044796 
     30 Redzuan B Sumsudin D20102044683 
     31 Roznim binti Mohamad Rasli K01219 
     32 Saiful Azhar Bin Shaari D20102044688 
     33 Sharifah Binti Omar D20102044772 
     34 Siti Mazsitah Binti Zulkifli D20102044790 
     35 Tan Ming Choo D20102044813 
     36 Tan Sheah Yean D20102044681 
     37 Teh Soak Pei D20102044686 
     38 Thinatayaalan A/L Muniandy D20102044664 
     39 Wong Sam Lan D20102044775 
     40 Yam Chia Li D20102044812 
     41 Yogappa A/L Subramaniam   D20102044671  
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...