Pensyarah KRT 3013 : Teknologi Maklumat Sekolah Rendah
Profile | |
Name | Puan Roznim binti Mohamad Rasli |
Position | Pensyarah |
Faculty/Centre | Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif - Jabatan Komputeran |
Telephone No. | 05-4505018 |
roznim@fskik.upsi.edu.my | |
|
Qualification |
Field Of Specialization | Teknologi Maklumat |
Research Interest | 1. Artificial Intelligence 2. Intelligent System 3. Data Mining / Knowledge Discovery in Databases 4. Neural Network 5. Robotics 6. Natural Language Processing 7. Multimedia Interactive |
Selected Research | |
Registered Research with Research Management Centre (RMC) | |
No | Research Title |
1 | Pembangunan Sistem Pengurusan Asrama Berasaskan Teknologi Induksi Pengenalan Frekuensi Radio (Radio Frequency Identification ? RFID) |
2 | The Development of Teachers' Ethical Simulator System (D'TESS) : Simulation of Student Slow Learners Cases Within Classroom Through Agent-Based Model |
Unregistered Research | |
No | Research Title |
1 | Kajian Kes Tahap Penguasaan ICT Dalam Kalangan Pelajar UUM |
2 | Predictive Modeling On Telekom Malaysia Direct Exchange Line Growth |
3 | Predictive Modeling on Internet Surfing Activity Among UPSI's Staff |
TUGASAN KRT3013 TMK!
Tugasan 1A: Perbincangan Forum (10%) - Forum MyGuru
Tarikh akhir: 03 Oktober 2011 (Isnin)
Secara individu, pelajar dikehendaki terlibat dalam perbincangan forum yang diaktifkan oleh pensyarah e-learning masing-masing. Markah berjumlah 20% akan diberikan berdasarkan kekerapan dan kupasan positif pelajar terhadap perbincangan yang diberikan. Rubrik bagi penilaian markah untuk perbincangan forum adalah seperti berikut:
SKALA MARKAH | KRITERIA KEKERAPAN PENGLIBATAN DALAM FORUM |
10 % | Penglibatan forum amat memuaskan. Kupasan yang diberikan hebat dan membanggakan. |
9 – 7 % | Penglibatan forum baik. Kupasan yang diberikan memuaskan. |
6 – 4 % | Penglibatan forum kurang dari tiga kali. Kupasan yang diberikan terlalu ringkas dan hanya sekadar dua atau tiga ayat sahaja. |
3 – 1 % | Penglibatan forum tidak memberangsangkan. Kupasan yang diberikan terlalu ringkas seperti ‘setuju’, ‘ya, saya sokong’. |
0 % | Tiada bukti penglibatan dalam forum langsung. |
Tugasan 1B: Esei (20%) – Penghantaran melalui GMail
Tarikh akhir: 07 November 2011 (Isnin)
Secara individu, pelajar dikehendaki menulis esei berdasarkan persoalan berikut. Esei yang telah sempurna hendaklah diemelkan kepada pensyarah masing-masing menggunakan alamat emel yang diberikan berdasarkan kumpulan anda. Esei perlu ditulis antara 4 hingga 5 muka surat sahaja dalam format *.pdf, *.doc atau mana-mana format yang bersesuaian. Sila gunakan gaya penulisan APA (http://www.apastyle.org/index.aspx). Pemarkahan bagi tugasan ini adalah berdasarkan kandungan serta kupasan esei yang ditulis.
Teknologi komputer dikatakan dapat membantu proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Sebagai seorang guru di sekolah rendah, jelaskan isu berikut:
- Kenalpasti masalah pengajaran di bilik darjah.
- Kaitkan bagaimana teknologi komputer dapat membantu anda menyelesaikan masalah dalam (1).
Panduan:
Anda boleh menggunakan Analisis SWOT (Strengths, Weaknesses, Threats, Opportunities) untuk membantu jawapan anda..
Monday, October 24, 2011 - Permanent | |
Tugasan 2 (Esei) | |
assalamualaikum dan salam sejahtera, untuk tugasan 2 iaitu tugasan esei, cikgu dikehendaki untuk menulis esei berdasarkan persoalan berikut (sila rujuk kepada soalan tugasan IB): Teknologi komputer dikatakan dapat membantu proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Sebagai seorang guru di sekolah rendah, jelaskan isu berikut:
1. apakah strengthness atau kekuatan powerpoint berbanding teknologi komputer yang lain? mengapakan ianya dipilih? 2. apakah weaknesses atau kelemahan teknologi sedia ada berbanding teknologi yang cikgu cadangkan? adakah masih terdapat kelemahan pada teknologi yang dicadangkan ini. sekiranya ada, cikgu perlu melihat semula adakah masih ada teknologi yang lebih baik yang dapat menjimatkan masa, kos dan tenaga. 3. apakah peluang-peluang yang boleh diambil daripada teknologi yang dicadangkan? adakah teknologi ini baik untuk semua pihak yang terlibat - pihak guru, pelajar dan juga pentadbir sekolah? 4. apakah threats atau kekangan yang wujud dalam teknologi terdahulu dan juga terknologi yang dicadangkan? cikgu perlu mengambilkira dari segi masa, kos dan tenaga. selain itu, tahap pemahaman dan IQ pelajar juga perlu diambilkira. sekiranya masih ada kekangan bagi teknologi yang dicadangkan, sila lihat kembali teknologi-teknologi sedia ada yang lebih baik. tq so much :) | |
![]() Mon, Oct 24, 11 |
Tugasan 1C: Pembangunan Blog (30%) –Blogger
(link blog diletakkan di MyGuru)
Tarikh akhir: 12 Disember 2011 (Isnin)
Secara individu, pelajar dikehendaki membina blog P&P bagi satu topik pengajaran yang dipilih berdasarkan sukatan mata pelajaran dari Kementerian Pelajaran Malaysia. Pelajar diwajibkan menggunakan platform Blogger (Blogger). Pelajar dibenarkan memilih sendiri mata pelajaran yang dikuasai mereka. Bagi penilaian pembangunan blog berjumlah 20%, pelajar dikehendaki memasukkan pautan blog ke dalam forum yang akan disediakan khusus untuk tugasan ini. Pastikan nama, nombor matrik dan topik masing-masing diletakkan di muka hadapan blog. Markah bonus akan diberikan sekiranya pelajar berjaya mengintegrasikan aplikasi lain ke dalam blog mereka seperti YouTube, FaceBook, Scribd, Prenzi dan sebagainya. Markah bagi tugasan ini diberikan berdasarkan kandungan (10%) serta senireka persembahan blog:
KRITERIA | MARKAH |
Isi kandungan blog serta kualiti penyampaian | 10 |
Senireka blog serta daya tarikan | 10 |
Teknik serta kaedah mengajar /teknologi yang digunakan dalam blog seperti video, animasi dan sebagainya | 10 |
JUMLAH | 30 |
*Sebarang perubahan tertakluk kepada pihak pensyarah. Jadi kita mestilah sentiasa terjah masuk ke https://myguru2.upsi.edu.my/login.php ....Jangan lupa!
FORUM : MARILAH BERDISKUSI DI ALAM MAYA!
Tugasan 1 (Forum)
Dalam proses P&P, penggunaan elemen multimedia ini dilihat cukup berkesan dalam meningkatkan pemahaman murid. Namun, adakalanya penggunaan elemen ini turut mengganggu aktiviti pembelajaran dan kurang bersesuaian dengan kandungan dan tahap pengetahuan pelajar. Bincangkan dengan jelas kriteria sebenar penggunaan multimedia yang berkesan agar bersesuaian dengan kandungan dan aktiviti P&P? Perlukah setiap elemen ini dimasukkan dan apakah elemen terpenting yang dirasakan perlu dimasukkan?
*Selamat berfOrum!
All Members
No. | User Fullname | ID |
1 | Ainezuhada Binti Hamzah | D20102044699 |
2 | Chong Hoi Ying | D20102044677 |
3 | Choong Pei Kuan | D20102044712 |
4 | Hanizah Binti Ahmad Morsidi | D20102044700 |
5 | Huah Hoon Yen | D20102044794 |
6 | J Balachandran A/L Jayaram | D20102044759 |
7 | Ku Ming Choo | D20102044798 |
8 | Kunju Raman A/L Bala Krishan | D20102044682 |
9 | Lee Hui Sien | D20102044704 |
10 | Lim Eng Eng | D20102044791 |
11 | Lim Fung Yuen | D20102044721 |
12 | Ling Mee Ping | D20102044678 |
13 | Lithiya A/P Sukumaran | D20102044661 |
14 | Malathy A/P Nadaraja | D20102044687 |
15 | Masri Azar Bin Ibarahim | D20102044698 |
16 | Md Nasir Bin Che Mangsor | D20102044818 |
17 | Md Saipul Nizam Bin Ishak @ Bah Sahak | D20102044806 |
18 | Mohamad Amin Bin Man | D20102044739 |
19 | Mohd Azrul Bin Mat Yusof | D20102044692 |
20 | Mohd Fazli Bin Arifin | D20102044693 |
21 | Mohd Muzamer Bin Zainoddin | D20102044783 |
22 | Mohd Zaki Bin Razman | D20102044689 |
23 | Musalmah Binti Mohd Salleh | D20102044724 |
24 | Nordayani Binti Mohamad Nadzri | D20102044676 |
25 | Norhamizah Binti Ibrahim | D20102044663 |
26 | Norliana Bt Sahperi | D20102044711 |
27 | Normah Binti Ismail | D20102044817 |
28 | Nur Ammalin Binti Mohd Noor | D20102044735 |
29 | Pang Shiau Suang | D20102044796 |
30 | Redzuan B Sumsudin | D20102044683 |
31 | Roznim binti Mohamad Rasli | K01219 |
32 | Saiful Azhar Bin Shaari | D20102044688 |
33 | Sharifah Binti Omar | D20102044772 |
34 | Siti Mazsitah Binti Zulkifli | D20102044790 |
35 | Tan Ming Choo | D20102044813 |
36 | Tan Sheah Yean | D20102044681 |
37 | Teh Soak Pei | D20102044686 |
38 | Thinatayaalan A/L Muniandy | D20102044664 |
39 | Wong Sam Lan | D20102044775 |
40 | Yam Chia Li | D20102044812 |
41 | Yogappa A/L Subramaniam | D20102044671 |